Pozytywna Edukacja to propozycja nowego podejścia do wychowania i uczenia się, w celu rozwijania potencjału, zdolności i mocnych stron każdego ucznia. W procesie pozytywnej edukacji najważniejszym zadaniem nauczyciela jest zapewnienie wsparcia i towarzyszenie uczniowi w poznawaniu świata oraz własnych możliwości. Istotą takiego podejścia jest wzajemny szacunek, zaufanie, dialog, podmiotowość i partnerstwo w relacji nauczyciel – uczeń.
Podmiotowe Relacje – szacunek i akceptacja dla drugiej osoby, uznanie prawa każdego człowieka do autonomii, wolności, odmienności wartości i poglądów. Podmiotowość w edukacji to poszukiwanie sposobów, by dostrzec potencjał i piękno w drugiej osobie.
Nauczanie – uczenie się. W pozytywnej edukacji – to prowadzenie ucznia, wychowanka, podopiecznego do jego własnych źródeł rozumienia wiedzy, to budowanie w nim poczucia pewności siebie i wiary, że może osiągnąć sukces, niezależnie od tego, gdzie ustawi sobie poprzeczkę. To poszukiwanie przez ucznia swoich własnych możliwości i ograniczeń, a także sposobów poznawania otaczającego świata. To uczeń musi dostrzec sens w edukacji i wziąć odpowiedzialność za swój proces uczenia się. Rolą nauczyciela jest pomaganie w poszukiwaniach, towarzyszenie w tym trudnym procesie dorastania i wspieranie wysiłków własnych ucznia.